Представяме ви продължението на извънредно любопитния материал на Мартин Янков за срещата му с неговия любим писател – небезизвестния Брандън Сандерсън! (Ако сте пропуснали началото – можете да го прочетете ТУК!)

Когато го попитаха за впечатленията му от България, Сандерсън отвърна, че не е имал възможността да опознае по-добре града, но вече е посетил един традиционен български ресторант и е останал доволен. Поръчал си е смесена скара, защото е искал да пробва всички видове месо, и освен това е пробвал „студена супа с краставици”, която му е харесала много.

Попитах Сандърсън дали си представя определени актьори, когато описва своите персонажи. Той отговори, че случаят обикновено не е такъв, с едно изключение – новелата „Легион“. Каза, че повечето герои от това произведение – не самият Легион, но всички персонажи от неговите халюцинации – всъщност са базирани на известни хора. Тобаяс е създаден по модел на Морган Фрийман, а Айви е Гуинет Полтроу. Джей Си е Адам Болдуин от сериала „Firefly“ – дори името на героя – Джей Си – всъщност съдържа иницалите на героя на Болдуин във  „Firefly” – Джейн Коб. Освен това Сандерсън сподели, че е огромен фен на фен-кастовете по неговите романи. „Обичам фенкастовете. Обичам всичко, направено от феновете. Обичам да виждам как хората интерпретират моите произведения – било то чрез фенкастинг или чрез музика.“

brandon-sanderson-2

Но най-любимият ми момент от целия разговор беше когато някой от колегите блогъри попита Сандерсън кои са последните книги, които е прочел. Писателят отговори, че наскоро е чел роман от поредицата „The Expanse”, на която е голям фен, както и някои други романи, за които не желае да разкаже. Обясни, че винаги, когато отговоря на подобни въпроси, говори само за романите, които е харесал и избягва да коментира тези, които не е.Знам колко е трудно да си млад автор. Хората нямат нужда от това някой известен и доказан писател да обижда книгата им.“ Един от колегите го попита „Ама защо?“. Сандерсън отговори „Защото не съм ревюиращ, това не е моята работа. Да, аз съм читател, но освен това имам непропорционално силно влияние в тази област. Замислете се – ами ако Джордж Мартин беше нападнал романите ми в самото начало, когато аз бях никой? Това щеше да ме унищожи. Аз и Джордж изповядваме различни философии относно писането. Джордж прочете една от моите книги и не я хареса особено. Той не обича да има много магия. Не намрази книгата, но не я хареса. Ами ако беше казал на читателите „Тази книга е ужасна, не я четете!“?  Но причината, поради която той не го направи – той не прави такива неща и аз също не правя такива неща – е това, че новите автори имат огромно количество грижи и проблеми и просто не е редно някой с власт и влияние да ги напада. Нямам проблем да споделя по-негативно мнение за книга, която вече е известна и популярна, която се е доказала. Така и не харесах „Мечът на истината“. Първата книга ми допадна, но втората я зарязах по средата. Пък и каква е ползата от това да обиждам нечии книги? Мога просто да похваля хубавите – това би имало същия ефект. Но не е редно да нападам нечий труд. Затова са блогърите – вие представлявате ценен ресурс за читателите, защото им давате обективно мнение. Но моята работа не е да обиждам чужди книги. Бих говорил за тъпи филми, но не и тъпи книги.“

1764100

Не мина, разбира се, без въпроси за „Колелото на времето”. Сандерсън сподели, че довършването на поредицата определено е най-трудното нещо, с което се е захващал по време на писателската си кариера. Трябвало е да завърши множество отворени сюжетни линии, да удовлетвори феновете, и едновременно с това да се съобрази с мнението и съветите на адски много хора – представителите на издателството, вдовицата на Джордан – Хариет и т.н. И все пак смята за чест това, че е бил поканен.

Нямаше как да не попитам Сандерсън дали е фен на Робин Хоб. „О, да, обожавам я! Можете спокойно да я наречете класика, тъй като трилогията за „Придворния убиец“ вече е на двайсет години.“ Освен това каза, че е огромен фен на трилогията „Сага за живите кораби“ и че Робин Хоб е от авторите, които са го вдъхновили при написването на „Летописите на Светлината на Бурята“. „Това, което ми хареса силно в трилогията за Корабите е изключителната семейна динамика. Мисля, че темата за семейството и семейните отношения е нещо, което фентъзи литературата често пребергва. Разбирам защо – много привлекателно е да пишеш за сираци, аз също съм писал за сираци, но все пак ми се струва, че няма да е лошо фентъзи авторите да се обърнат и към темата за семейството. Защото семейните отношения са огромна част от нашия живот, не е редно да бъдат толкова малка част от фентъзи романите.“ Затова и в „Пътят на кралете“ и „Сияни слова“ доста от героите са свързани с разнообразни роднински връзки и голяма част от действието на романите засяга точно семейните взаимоотношения.

web-1764102

Попитах Сандерсън дали чете комикси. Отговори ми, че е огромен фен и наистина обича супергеройски комикси. Също така сподели, че това, което понякога го отблъсква, е фактът, че супергеройските комикси могат да бъдат доста непоследователни. „Затова обичам завършени арки. Обичам когато някой автор поеме даден герой и го използва за определена история с начало, среда и край. Имам приятели, които са големи фенове на комикси, те най-често ми препоръчват какво си струва четенето. Харесвам и някои по-кратки поредици, разбира се, много харесвамAll-Star Superman” и „Kingdom Come”. Те са наистина страхотни.“

Освен това го попитах коя му е любимата класика. Каза, че е „Клетниците“ на Виктор Юго. ОБИЧАМ ГО!

След края на разговора Сандерсън се съгласи да подпише абсолютно всички книги, които му бяхме донесли, както и да се снима с нас. Мило, любезно и търпеливо позираше за всеки, съгласяваше се на селфита, на снимки в цял ръст, на втори и трети опити. Благодареше ни за вниманието, за въпросите, за комплиментите. Каза, че срещите с фенове винаги го зареждат. А аз лично мога да споделя, че този прекрасен разговор зареди и мен. Минаха почти два месеца, а аз все още си спомням всяка дума. А подозирам, че и след двайсет години ще го помня.

brandon-sanderson_01

 

Вашият коментар

