Точно преди месец ви разказахме за трилогията „Приключенията на мотовете“, в която пухкави (и подпръцкващи) малки сладури, снабдени с рачешки щипки вместо лява лапичка, преживяват какви ли не небивали приключения! Днес авторката на тези приказки, Радостина Николова, гостува на „Книжни Криле“!

Здравей, Радост! Представи се на тези от нашите читатели, които все още не те познават. Коя е майката на мотовете?

Здравейте 🙂

Аз съм едно непораснало дете (нищо, че си имам едно такова), вярвам в чудеса и не обичам рутината. Смятам, че когато човек има мечти, трябва да ги преследва с цената на всичко, без да се поддава на скептицизъм. Напуснах работата си, която между другото обичах страшно много, за да се отдам на още по-голямата си страст – писането. Не съжалявам и за миг, защото вярвам, че дори в разочарованията има много уроци, и аз гледам да си ги уча. С две думи – аз съм просто един неподправен оптимист-мечтател.

 

Било ли ти е мечта или цел да бъдеш детска писателка или това се случи спонтанно?

Случи се спонтанно, като всяко хубаво нещо в живота. Винаги съм мечтала за кариера и писането започна като хоби, което първоначално ме забавляваше, а после прерасна в нещо много повече – стана част от мен и аз станах част от него. Когато усетих, че покрай динамиката на корпоративната среда и семейството, писането ми липсва, разбрах, че е време да преосмисля приоритетите си.

mot0

А от къде дойде вдъхновението и идеята за мотовете?

Ами, тази история вече толкова много съм я разказвала, че се опасявам да не се повтарям, но пак ще я споделя, защото това несъмнено е един от онези моменти, в които нещо уж е шега, а после преобръща живота ти. Мотовете всъщност са плод на въображението на моя съпруг, по онова време още гадже ;). Веднъж, когато го попитах „Пусна ли СОТ-а?“, той отговори: „СОТове, МОТове всичко е пуснато.“ Нещо ме зачовърка да попитам: „А МОТовете какво са?“ Разбирате ли, той има умението да превключва на ниво измислици учудващо бързо. Заля ме с куп информация за тях, която, убедена съм, до преди секунди дори не съществуваше в главата му. Така започна всичко. Реших да напиша историята им на хартия като изненада за него, а оттам и двамата се вдъхновихме и ни стана нещо като хоби да си фантазираме за тях, навиците  и особеностите им. Андрей е една голяма част от този проект, макар да е основно в сянка. Дори има участие като съавтор във втората и третата част.

13950570_648082138679903_54574358_o.jpg
сем. Мотови...ъъъ...Николови! Андрей, Радост и Емили

Наистина из детските книжки и филмчета е пълно с пухкави геройчета, но за първи път срещаме пръцкащи такива, снабдени с рачешка щипка вместо ръчичка. От къде ти хрумна това?

Нито една от характеристиките им не е мислена с цел. Те просто от самото начало изглеждат така. В последствие това се оказа интересна хрумка, защото децата много се забавляват на пръцкането, а с щипката много обичам да ги провокирам при срещите си с тях, за какво може да я използват. Идея си нямате какво е способно да изфабрикува детското въображение, когато се провокира. Обожавам тези срещи с децата. Те ме вдъхновяват.

mot2

Имаш ли си любимо мотче?

Обичам си ги всичките, но нещо ми подсказва, че Магу ще се открои като много колоритно мотче в следващата част (четвърта и последна по план :)), защото в момента черпя вдъхновение за нея от дъщеричката си.

mot5

Мелина-Елина Бондокова е художничката, която илюстрира книжките за мотовете. Как се намерихте и как я убеди да се присъедини към проекта?

И с Мел се намерихме случайно. Свърза ни една от най-близките ми приятелки. Не ми беше нужно да я убеждавам да се присъедини. Много бързо си паснахме и тя обикна героите. Тази връзка автор-художник е много важна. След като изчистихме първоначалната визия, аз й се доверих напълно с всички илюстрации за всички книжки. Тя е страхотен професионалист и в момента отново работим заедно по друг проект.

13987293_648082362013214_795856320_o
Радост и Мел – отново в училище!

Кое е нещото, което ти носи най-голямо удовлетворение покрай писането на книгите?

Емоцията, която успявам да оставя у децата. Може би доста родители са останали недоволни, когато мъниците им са разхвърляли гардероба да тършуват за мотове, но за мен това е награда. Значи, че наистина съм ги докоснала . Независимо дали се вълнуват от моите книги, или от други герои и приключения, според мен е много важно децата да четат, защото това подхранва въображението им, а фантазията е най-голямото богатство за един пораснал човек.

mot6

Има ли някоя случка с твои фенове, която би искала да ни разкажеш?

Всяка среща с деца е чудно изживяване. Особено ме трогват, когато ми благодарят, че съм гостувала при тях и ме молят да дойда отново. Веднъж в Сливен едно дете ме попита дали мотовете пият ракия, едно момиченце в Ловеч ми разказа как щяла да остави храна в гардероба си, за да ги примами, тъй като досега безуспешно беше търсила мотове и обмисляше по-дръзки похвати :). След едно гостуване в Русе ме бяха прегърнали 20 деца и не искаха да ме пускат да си тръгвам, в София ми подариха ръчно-правена елха с Мотове, в Пловдив бяха подготвили пиеска за гостуването ми и т.н, и т.н. Не мога да опиша всяка среща във всеки град, но мога да кажа само, че тези моменти са незаменими и незабравими.

13940887_648082742013176_1472407685_n.jpg
2014 – награждаването на „Бисерче вълшебно“, едва няколко месеца след излизането на първата книга!

„Това е един от най-щастливите ми мигове, всички усилия се увенчаха с успех само няколко месеца по-късно. Чувството е неописуемо. Жури в този конкурс са самите деца.“

 

Конкуренцията от преводни книги в книжарниците е огромна. Трудно ли е за един български детски писател да пробие? И кой всъщност издава и разпространява книжките за мотовете?

Няма да лъжа. Трудно е. Особено, когато си тотално ново, непознато име. Всяка крачка е била трудна, но пък затова всяко постижение после е по-сладко. Всички книжки си издаваме със собствен бюджет. Първоначалната инвестиция за печат, илюстрации и реклама на първата част за мотовете дойде от спестяванията, които получихме като подарък от близките си за сватбата ни. Решихме, че това е най-разумната (макар и най-рисковата) инвестиция, която може да направим. Една добра рекламна стратегия ни помогна да стартираме успешно, а оттам всичките приходи отиваха за следващите  части, преиздаване, още реклама, книжки за оцветяване и т.н.

 

Наскоро мотовете бяха гост-звезди в „Добросъците” на Никола Райков. Как се случи това?

С Никола се познаваме покрай ежегодния фестивал на детската книга в Сливен. Той е страхотен писател и професионалист. Бих казала, че по отношение на маркетингова стратегия  е крачка напред пред всички писатели (даже и издателста) в България. Аз лично му се радвам много за това. Когато ми спомена, че иска да включи мотовете в „Добросъците“ приех с удоволствие. Приключението, в което са въвлечени, е много забавно, а Мая Бочева ги е илюстрирала доста добре. Така че за мен това партньорство е успешно.

 

Можем ли да очакваме и Добросъцета да се появят в бъдещи приключения на мотовете?

Не е изключено в бъдеще да поканим добросъците при нас или пък Таласъмчо. И двамата с Ники имаме идеи и в някакъв момент може отново пътищата ни да се пресекат в общ проект или партньорство.

mot3

И като казахме бъдещи приключения, кога децата могат да очакват следваща книжка с твоите герои? Има ли планове за още от поредицата за мотовете, или може би работиш по някоя нова идея?

В момента работя по нова книжка с един доста колоритен персонаж. Надявам се да успеем да я издадем до края на годината. Имам идея и за четвърта част на мотовете, която да финализира историята, както и за още истории покрай „Приказки от света на мотовете“. Това е поредицата за най-малки читатели. Уви, не смогвам да стигна още до нито едно от двете. В момента съм ангажирана и покрай „Забавното четене“, където тази година съм посланик и жури в конкурса по творческо писане към същата кампания. Когато ми остане малко време, обещавам да се заема отново с мотчетата, защото те си ми остават най-голямата слабост.

 

Благодарим много за това интервю и пожелаваме още много успехи и много нови приятели на теб, мотовете и екипа зад тях!

И аз благодаря от сърце и ви пожелавам много читатели и хубави книги за четене и рецензиране :).

Вашият коментар

